PSYCHOLOG
To osoba, która ukończyła studia magisterskie z zakresu psychologii. Jeśli pracuje w oświacie z dziećmi i młodzieżą to posiada również przygotowanie pedagogiczne. Często ma dodatkowe uprawnienia, w zależności od szkoleń, w których uczestniczyła. Może być terapeutą lub psychoterapeutą w zależności od ukończonej dodatkowej szkoły.
OFEROWANE FORMY WSPARCIA
KONSULTACJA
PSYCHOLOGICZNA
Konsultacja to wstępne rozpoznanie sytuacji życiowej
i emocjonalnej danej osoby oraz propozycja dalszych działań.
Np.: wspólne wypracowanie działań wspierających pracę nad występującymi trudnościami, skierowanie na diagnozę
lub/i dostosowanie formy terapii.
W formie od 1 do 5 spotkań.
TERAPIA INDYWIDUALNA
DZIECI I MŁODZIEŻY
Spotkania są prowadzone w oparciu o interwencje poznawczo-behawioralne. Pozwalają wzmocnić posiadane umiejętności społeczno-emocjonalne lub korygują zachowania nieadaptacyjne.
Wsparcie dzieci do 8 roku życia opiera się przede wszystkim na współpracy z rodzicem.
Seria co najmniej kilkunastu systematycznych spotkań - indywidualnie dostosowywanych do problemu i potrzeb.
DIAGNOZA
Pierwsze spotkanie opiera się na wywiadzie psychologicznym*.
Na podstawie uzyskanych informacji zostaje dopasowane badanie testowe, które odbywa się na kolejnym spotkaniu.
W przypadku diagnozy dzieci niezbędna jest obserwacja funkcjonowania dziecka w towarzystwie rodzica lub/i sam na sam z psychologiem.
Opis wydawany jest do 14 dni i omawiany podczas spotkania.
MEDIACJE PARTNERSKIE
Dla rodziców wspólnie żyjących lub byłych partnerów.
Spotkanie ma na celu:
-
znalezienie wspólnych rozwiązań, które ułatwią dziecku adaptację do nowej lub trudnej sytuacji rodzinnej
-
psychoedukację rodziców o tym jak rozmawiać z dzieckiem
-
ujednolicenie działań wychowawczych
-
udzielenie porad ułatwiających rozwiązanie trudności emocjonalnych oraz wychowawczych.
PIERWSZE SPOTKANIE
Warto przypomnieć sobie przebieg rozwoju dziecka od najwcześniejszych lat, łącznie z okresem ciąży i porodem. Podczas pierwszego wywiadu pedagogicznego pojawią się pytania dotyczące: rozwoju ruchowego (pierwsze kroki, siadanie), rozwoju mowy (pierwsze słowa, zdania), czy funkcjonowania dziecka w środowisku przedszkolnym/szkolnym (jak przygotowuje się do szkoły, w jaki sposób się uczy i odrabia zadania domowe) oraz ewentualne zajęcia dodatkowe, czy formę spędzania czasu wolnego. Jest to niezbędne do określenia przebiegu jego rozwoju, co pomaga w dobraniu najbardziej adekwatnej formy wsparcia dziecka, jak i rodzica.
PRZYDATNE DOKUMENTY
-
pomocne jest spisanie pytań lub spraw do omówienia
-
opinia z przedszkola/szkoły o funkcjonowaniu dziecka oraz wynikach w nauce
-
opinia/orzeczenie z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej [jeśli kiedykolwiek została wydana]
-
w przypadku przewlekłej choroby - zaświadczenie lekarskie [do wglądu]
-
informacje o przeprowadzonych dotąd badaniach.
ILE CZAS ZAREZERWOWAĆ?
60 minut (1 godzina) - czasami istnieje potrzeba umówienia kolejnego spotkania w celu poszerzenia wywiadu lub/i obserwacji dziecka